Správcovia aktív zaznamenali výrazný rast, druhý pilier dôchodkového sporenia a kolektívne investovanie sú hlavnými ťahúňmi

Dátum vydania

Národná banka Slovenska (NBS) vo svojej správe o finančnej stabilite konštatuje výrazný rast aktív v sektoroch spravujúcich aktíva. Dominantnú rolu hrali pritom akciovo zamerané fondy.

Za prvých deväť mesiacov roka 2024 zaznamenali kumuláciu prostriedkov v dôchodkovom sporení a kolektívnom investovaní rekordné tempo, keď sa objem aktív zvýšil o 3,7 miliardy eur. Hlavným ťahúňom bol druhý pilier dôchodkového sporenia s prírastkom 2,1 miliardy eur.

NBS poukazuje na to, že pozitívne trendy na finančných trhoch boli dôležitým faktorom zlepšenia výkonnosti fondov, najmä akciových a indexových. Tieto fondy dosiahli priemernú nominálnu výkonnosť 15 % za prvé tri štvrťroky. Priaznivé obdobie podporilo aj kolektívne investovanie, s kumulatívnymi čistými predajmi približne 440 miliónov eur od začiatku roka. Agregované portfólio v sledovaných sektoroch zaznamenalo výrazný nárast podielu akciových investícií z 20 % v roku 2020 na súčasných 50 %, pričom váha dlhových cenných papierov klesla.

Rastové trendy evidoval aj sektor obchodníkov s cennými papiermi. Objem cenných papierov poskytovaných nefinančným klientom vzrástol na 15,9 miliardy eur v porovnaní s 13,4 miliardami eur v predchádzajúcom roku. Hlavný príspevok k prírastku a zároveň aj k stavu predstavovali zahraničné ETF produkty a podielové listy a akcie tuzemských subjektov.

Facebook Twitter Email


Zdroj
Banky.sk
Autor
SITA

Máte otázku? Napíšte nám

Exkluzívny spravodaj

Informácie pre média, sporiteľov a mienkotvorcov

Objednajte si pravidelný mesačník a dozviete sa

  • o zmenách v dôchodkovom sporení
  • o vývoji vášho fondu
  • o tom, ako hospodárime s vaším majetkom

Používame súbory cookie

Súbory cookie používame na správne fungovanie našej stránky, prispôsobenie obsahu a reklám, poskytovanie funkcií sociálnych médií a na analýzu návštevnosti. Informácie o používaní našej stránky tiež zdieľame s našimi sociálnymi médiami, reklamnými a analytickými partnermi.